유전 알고리즘을 활용한 철도화물터미널에서의 적재 및 하역 문제

Title
유전 알고리즘을 활용한 철도화물터미널에서의 적재 및 하역 문제
Authors
김효정
Keywords
유전알고리즘을활용한철도화물터미널에서의적재및하역문제
Issue Date
2012
Publisher
인하대학교
Abstract
This paper considers the rail crane scheduling problem which is defined as determining the sequence of loading and unloading container on/from a freight train and position of loading container simultaneously. The objective is to minimize the weighted sum of the range of order completion time and makespan. The range of order completion time implies the difference between the maximum of completion time and minimum of start time of each logistics company order consisting of jobs. Makespan refers to the time when all the jobs are completed. To solve the problem, we formulate the problem as a mixed integer program and develop genetic algorithm. To validate the effectiveness of heuristic algorithms, computational experiments are done based on a set of real life data. Results of the experiments show that heuristic algorithms give good solutions problems in terms of solution quality and computation time.
Description
제1장 서론 1 1.1 연구배경 및 목적 1 1.2 선행 연구 2 제2장 문제 정의 및 수리 모형 4 2.1 문제 설명 및 정의 4 2.2 혼합정수계획모형 1 9 2.3 혼합정수계획모형 2 10 제3장 유전 알고리즘 11 3.1 해의 표현 및 초기해 생성 11 3.2 선별 12 3.3 교차 13 3.4 돌연변이 16 3.5 적응도 평가 16 3.6 종료조건 16 3.7 유전파라미터 설정 17 제4장 계산 실험 및 결과 분석 18 4.1 실험 데이터 18 4.2 실험 결과 및 분석 19 제5장 결론 및 향후 연구 25 참고 문헌 27 표 1. 유전 파라미터 설정 값 18 표 2. 실험 데이터 19 표 3. 임의로 설정한 데이터 20 표 4. <표 3>을 이용한 CPLEX와 유전 알고리즘의 실험 결과 20 표 5. 모형에 따른 목적함수 값 22 표 6. 가중치에 따른 유전알고리즘의 목적함수 값 23 표 7. 가중치에 따른 CPLEX와 유전 알고리즘의 실험 결과 24 그림 1. 철도화물터미널에서의 적재와 하역 작업 4 그림 2. 적재 및 하역 예정인 컨테이너와 크레인 처리 시간에 대한 정보 5 그림 3. 작업순서에 따른 작업완료시간 범위와 작업소요시간의 비교 6 그림 4. 염색체 표현 12 그림 5. 토너먼트 선별 13 그림 6. 순서 교차 14 그림 7. 화차할당에 대한 교정절차 15 그림 8. 작업순서에 대한 교정절차 15 그림 9. 교환 돌연변이 16
URI
http://dspace.inha.ac.kr/handle/10505/23724
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Asia Pacific School of Logistics(물류전문대학) > Graduate School of Logistics (물류전문대학원) > Theses(물류전문대학원 석박사 학위논문)
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