2009 개정 교육과정과 제 7차 교육과정의 화학Ⅰ 교과서 분석 -탐구 활동 중심으로-

Title
2009 개정 교육과정과 제 7차 교육과정의 화학Ⅰ 교과서 분석 -탐구 활동 중심으로-
Authors
최현옥
Keywords
2009개정교육과정과제7차교육과정의화학ⅰ교과서분석탐구활동중심으로
Issue Date
2012
Publisher
인하대학교
Abstract
This research proposes the contents of the textbook, ChemistryⅠin 2009 Revised Curriculum, which will be implemented from 2012, comparing those in the Seventh Curriculum. The Seventh Curriculum had a view to cultivating independent and creative citizens, who will lead the information-oriented global world in 21 century, but faced a number of difficulties due to the discrepancy between theory and real classroom environment. Now, it came to require revising beyond the education based on the concepts of divided contents. From fusion science points of view, modern science should be taught in an effective teaching-learning method, not only for the basics required to live in the democratic age of scientific technology, also for practical uses, even if it is such a difficult scientific concept that students have trouble understanding it. Unfortunately the textbook which first-year students now use has numerous problems since it started to be used without having been carefully examined in advance. Therefore, this research intends to minimize possible difficulties in ChemistryⅠtextbook in 2009 Revised curriculum, which will begin to be used in 2012.
Description
목 차 요 약 1 Abstract 2 Ⅰ. 서론 (Introduction) 3 1. 연구의 필요성 및 목적 3 2. 연구 방법 4 3. 연구의 제한점 4 Ⅱ. 이론적 배경 5 1. 2009 개정 과학과 교육과정의 배경과 성격 5 2. 2009 개정 과학과 교육과정의 목표 8 3. 2009 개정 과학과 교육과정의 내용 8 4. 2009 개정 과학과 교육과정의 교수․학습 방법 11 Ⅲ. 제 7차 교육과정의 화학Ⅰ 교과서 12 1. 제 7차 교육과정의 화학Ⅰ 성격 12 2. 제 7차 교육과정의 화학Ⅰ 목표 15 3. 제 7차 교육과정의 화학Ⅰ 교과서 분석 자료 18 Ⅳ. 2009 개정 교육과정의 화학Ⅰ 교과서 32 1. 2009 개정 교육과정의 화학Ⅰ 성격 32 2. 2009 개정 교육과정의 화학Ⅰ 목표 33 3. 2009 개정 교육과정의 화학Ⅰ 교과서 분석 자료 36 Ⅴ. 결론 (Conclusion) 44 Ⅵ. 참고문헌 (References) 46
URI
http://dspace.inha.ac.kr/handle/10505/23173
Appears in Collections:
College of Education(사범대학) > Graduate School of Education (교육대학원) > Theses(교육대학원 석박사 학위논문)
Files in This Item:
24218.pdfDownload

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse