환경하중을 고려한 콘크리트 포장 슬래브 피로 회귀모형 개발

Title
환경하중을 고려한 콘크리트 포장 슬래브 피로 회귀모형 개발
Authors
박주영
Keywords
환경하중을고려한콘크리트포장슬래브피로회귀모형개발
Issue Date
2011
Publisher
인하대학교
Abstract
The strength of the concrete slab is gradually weakened by traffic loading, which constantly affect the condition of the pavement and it is a causation of fatigue cracking. Internal stress exists within the slab due to the distribution of temperature and moisture. Therefore, in order to predict the lifespan of the concrete pavement more accurately, detailed information of the traffic must be added to the experiment. Thus in this experiment, a new fatigue regression model was developed based on the results from previous studies conducted. Flexural Fatigue Test in Lab was compared with the predictions of this proposed model and other existing models. In order to compare the difference between the previous models and this new model, the logic of cumulative fatigue damage analysis of concrete pavement was experimented by using MS Excel program. And each fatigue model was applied to the experiment. The sensitivity analysis of different types of models depending on the design factors were tested such as slab thickness, joint spacing, complex modulus of subgrade reaction and the loading transfer at joints. Based on the results of this study, if the pavement performance data is applied to the future development of the transfer function, the invention of Korean mechanical pavement design guide is expected to be completed.
Description
제 1장 서 론 1 1.1 연구배경 및 목적 1 1.2 연구동향 4 1.3 연구방법과 범위 8 제 2장 최소응력을 고려한 피로모형에 대한 문헌 고찰 9 2.1 콘크리트 포장의 피로거동에 대한 일반적 모형 11 2.2 Murdock과 Kesler의 연구 14 2.3 Tepfer와 Kutti의 연구 15 2.4 Cornelissen과 Reinhardt의 연구 16 2.5 Shi의 연구 18 2.6 Zhang의 연구 21 제 3장 콘크리트 포장의 피로모형 개발 22 3.1 모형의 개발 24 3.2 모형의 검증 및 기존 모형과의 비교 33 제 4장 개발된 피로모형의 적용 37 4.1 콘크리트 포장의 누적손상도 산정 38 4.1.1 콘크리트 포장의 재료 물성 41 4.1.2 환경 하중 42 4.1.3 교통 하중 49 4.1.4 구조 해석 52 4.1.5 피로 파손 해석 57 4.2 피로누적손상 회귀모형의 적용 58 4.2.1 누적피로손상도 해석 프로그램 입력변수 59 4.2.2 모형 별 누적피로손상도 해석 결과 61 4.3 설계인자에 따른 모형 별 민감도 분석 64 4.3.1 두께에 따른 민감도 65 4.3.2 줄눈 간격에 따른 민감도 67 4.3.3 복합지지력계수에 따른 민감도 69 4.3.4 하중 전달률에 따른 민감도 71 제 5장 결 론 73 참고문헌 76 부록 82
URI
http://dspace.inha.ac.kr/handle/10505/22993
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College of Engineering(공과대학) > Civil Engineering (사회인프라공학) > Theses(사회인프라공학 석박사 학위논문)
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