DFSS 툴을 이용한 자동차의 공력소음 성능개발에 관한 연구

Title
DFSS 툴을 이용한 자동차의 공력소음 성능개발에 관한 연구
Authors
김중한
Keywords
dfss툴을이용한자동차의공력소음성능개발에관한연구
Issue Date
2011
Publisher
인하대학교
Abstract
최근 자동차 제조회사에서는 소음제어 기술을 향상시키기 위해 많은 노력을 하고 있다. 그 중 자동차성능 개선과 도로의 가진력 감소로 공력소음이 실내소음의 주된 성분으로 부각되고 있으며 고객의 불만 및 요구 수준 또한 꾸준히 증가하고 있다. 따라서 자동차 업계에서는 공력소음 성능에 대한 소비자 요구를 만족시키기 위하여 우수한 품질의 자동차 공력소음 성능을 향상시키고자 노력하고 있다. 본 연구에서는 성공적인 소형차의 공력소음 성능개발을 위해 개발단계에서부터 DFSS(Design for Six Sigma) 기법을 이용하여 고객의 요구사항을 이해하고 공력소음 성능과 품질에 영향을 미치는 인자를 찾아 디자인 콘셉트를 개발하고 최적화를 통하여 우수한 초기 품질과 시스템의 강건성의 구현으로 공력소음 성능을 만족하는 해치백 스타일의 유럽형 소형차를 개발하였다.
Description
Table of Contents List of Figure v List of Table vii List of Symbols viii Korean Abstract ix English Abstract x Chapter 1 Introduction 1 Chapter 2 Background of Theory 4 2.1. Background of Wind Noise 4 2.1.1. Wind Noise on Vehicle 4 2.1.2. Definition of Wind Noise 4 2.1.3. Wind Tunnel Facility 8 2.2. DFSS (Design for Six Sigma) 11 2.2.1. Fundamental Notions of Six Sigma 11 2.2.2. Understanding of DFSS 13 2.2.3. Definition of DMADOV 15 Chapter 3 Approach and Test Data Analysis Using DFSS 17 3.1. Define Phase 17 3.2. Measure Phase 18 3.2.1. Identification of The Customer Needs 19 3.2.2. Benchmarking Test and Wind Noise Developmen Trend 20 3.2.3. Target Value Selection of Development Vehicle 21 3.3. Analysis Phase 24 3.3.1. Design Concept Development 25 3.4. Design Phase 26 3.5. Optimize Phase 30 3.5.1. Taguchi Methods 32 3.5.2. Parameter Design 32 3.5.3. Optimize of Wind Noise Performance Using Proto Vehicle 33 3.6. Verify Phase 35 3.6.1 Pilot Test 35 3.6.2. Comparison of Target Value and Test Value 36 3.6.3. Project Effect 36 Chapter 4 Conclusion 38 Reference 39 List of Figure Fig. 1 110kph On-road noise source 1 Fig. 2 Noise related issue 2 Fig. 3 Vehicle noise and vibration noise source categories 4 Fig. 4 An example of wind rush noise source (a) A-pillar, (b) Wiper, (c) Out Side Rear View Mirror 5 Fig. 5 An example of leakage noise path 6 Fig. 6 An example of cavity noise reduction ermeasure 6 Fig. 7 An example of hoot noise path 7 Fig. 8 Components of interior wind noise 7 Fig. 9 Various wind tunnel type of vehicle (a) Goettingen type (Nissan), (b) Eiffel type (JARI) 9 Fig. 10 General Motors Aero Laboratory (GMAL) 9 Fig. 11 GM aerodynamics laboratory - measuring area 10 Fig. 12 GMAL nose cone and fan
URI
http://dspace.inha.ac.kr/handle/10505/22253
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College of Engineering(공과대학) > Graduate School of Engineering (공학대학원) > Theses(공학대학원 석박사 학위논문)

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