한국 문화 교육의 실태 및 지도 방안

Title
한국 문화 교육의 실태 및 지도 방안
Authors
손미정
Keywords
한국문화교육의실태및지도방안
Issue Date
2010
Publisher
인하대학교
Abstract
This study has it's purpose in finding an effective way of teaching cultural aspects of Korea to foreigners by recognizing the importance of cultural education and appreciating the characteristics of Korean, particularly the Confucian culture. Practice of Confucian culture has it's origin from Confucian thoughts which was effects on psychology and behaviors of Korean. Way of thinking, formation of the language, modes of behavior and social phenomena of Koreans have close relation to the Confucian culture. By analysing the education materials currently used in academic institutions, identification of the reality in characteristics of Korean Confucian culture had been done and effective teaching plan has been searched. With understanding of Confucian culture in Korea, it will alleviate the cultural impact to not only the foreign students from Confucian cultural countries, but also the students from none Confucian cultures. In chapter Ⅰ, purposes, needs, pre research result and method of the research of the characteristics of confucian culture and education of Korean culture has been suggested. In chapter Ⅱ, cultural characteristics of Korea has been investigated. Harmony among diversity, and caring characteristics has been presented with the family culture, fil
Description
Ⅰ. 서론 1 1.1 연구의 목적 및 필요성 1 1.2 선행 연구 검토 3 1.3 연구의 내용과 방법 7 Ⅱ. 한국 문화의 특성 9 2.1 한국 문화의 목적과 내용 9 2.2 한국 문화의 특성 18 2.3 한국인의 의사소통 방식 20 2.4 한국 문화의 유교 문화적 분류 22 Ⅲ. 한국 문화 교육의 실태와 특성 24 3.1 한국 문화 교육의 실태 24 3.1.1 경희대학교 한국어 교재 분석 26 3.1.2 이화여자대학교 한국어 교재 분석 32 3.2 한국 문화 교육의 특성 38 3.2.1 효 문화 교육 40 3.2.2 가족문화 교육 41 3.2.3 예절문화 교육 43 Ⅳ. 한국 문화 교육의 지도 방안 49 4.1 한국 문화 교육의 지도 방안 49 4.2 한국 문화 교육의 실제 56 Ⅴ. 결론 66 참고문헌 68 Abstract 72
URI
http://dspace.inha.ac.kr/handle/10505/4315
Appears in Collections:
College of Education(사범대학) > Graduate School of Education (교육대학원) > Theses(교육대학원 석박사 학위논문)
Files in This Item:
5195.pdfDownload

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse